خادم جمهور به روایت هنرمندان مشهدی + فیلم فعالیت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در صداوسیما با یک حکم آغاز شد مخاطب ۶ میلیونی سینما تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ محمدعلی باشه آهنگر: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم ابراز همدردی بیش‌از ۲۵۰ سینماگر درپی شهادت آیت‌الله رئیسی و هیئت همراه بیانیه مجمع خبرنگاران و نویسندگان برای رئیس جمهور شهید «شهرام حقیقت‌دوست» پلیس شد تسلیت مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌رضوی برای شهادت رئیس‌جمهور واکنش ملیکا زارعی به خبر شهادت «آیت الله رئیسی» رئیس‌جمهور + عکس ویژه برنامه «شهید جمهور» درشبکه افق + زمان پخش استوری محمد معتمدی در پی شهادت آیت الله رئیسی + عکس سید جواد هاشمی: رئیسی پذیرای انتقادات بود داریوش ارجمند: رئیسی مرد عمل بود تسلیت هنرمندان مشهدی با خلق آثار هنری درباره شهدای خدمت تبیین آیت‌الله رئیسی از چرایی ورود به عرصه انتخابات در برنامه تلویزیونی «جهان آرا» + زمان پخش نصب المان سوگواری در جشنواره کن برای «آیت الله رئیسی» + عکس دعوت از هنرمندان برای روایت مقام شهدای خدمت داوود میرباقری: امید داشتیم رئیس‌جمهور یکی از بینندگان سلمان فارسی باشد تسلیت ابراهیم تاتلیس به مردم ایران «میلاد هارونی» اولین تک آهنگ ویژه شهادت آیت الله رئیسی را منتشر کرد | خادم الرضای مردم +صوت
سرخط خبرها

گفتگو با دست اندرکاران سی و سومین جشنواره استانی تئاتر خراسان رضوی | تنوع آثار در حوزه تئاتر خیابانی ویژگی مهم جشنواره امسال است

  • کد خبر: ۱۹۱۱۷۷
  • ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱
گفتگو با دست اندرکاران سی و سومین جشنواره استانی تئاتر خراسان رضوی | تنوع آثار در حوزه تئاتر خیابانی ویژگی مهم جشنواره امسال است
دست‌اندرکاران سی و سومین جشنواره استانی تئاتر خراسان رضوی بر این باورند که تئاتر استان با نگاه تازه‌ای که نسل جوان هنرمند به مقوله‌های مختلف اجتماعی دارد، در حال پوست‌اندازی است.

شهرآرانیوز؛ سی و سومین جشنواره استانی تئاتر خراسان رضوی از ۲۰ تا ۲۳ آبان ۱۴۰۲ درشهر مشهد درحالی برگزار خواهد شد که بنا به گفته مسئولان این رویداد هنری، امسال نسل جوان با انگیزه و تحصیل کرده حضور پرشورتری نسبت به سال‌های گذشته دارند. همین مسئله مهم‌ترین نقطه عطف جشنواره امسال است و بررسی آثار توسط داوران نیز نشان می‌دهد که تئاتر خراسان رضوی با نگاه تازه‌ای که نسل جوان هنرمند به مقوله‌های مختلف اجتماعی دارد، در حال پوست‌اندازی است.

افزایش ظرفیت‌های تئاتر مشهد

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره سی و سومین جشنواره استانی تئاترخراسان رضوی گفت: برای برگزاری جشنواره تئاتر استانی امسال تأکید بیشتری بر اجرای نمایش‌های شهرستان‌ها داشتیم. به کمک داوران در این زمینه برنامه‌ریزی کردیم تا محافل آموزشی تئاتر در شهرستان‌ها افزایش پیدا کرده، کارشناسان در این نشست‌ها حضور یابند و تئاتر شهرستان‌ها را تقویت کنند. بر این اساس امیدواریم در سال‌های آینده آثار حرفه‌ای‌تری از شهرستان‌ها در جشنواره حضور پیدا کنند.

جلیل سروری ادامه داد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جشنواره امسال، اضافه شدن تئاتر خیابانی در کنار تئاتر صحنه‌ای است. داوران مکان‌هایی را برای اجرای خیابانی در نظر گرفتند، زیرا مردم با دیدن تئاتر خیابانی بهتر می‌توانند به هنر نمایش نزدیک شوند و تئاتر را حس کنند.

وی با اشاره به اینکه در جشنواره امسال تعداد آثار نیز افزایش داشته بیان کرد: امسال به لطف خدا و دست‌اندرکاران جشنواره، تعداد آثار برگزیده بیشتر شده و حضور جوانان به ویژه از شهرستان‌ها افزایش پیدا کرده است که این موضوع نشان می‌دهد در عرصه هنر‌های نمایشی چقدر جوانان باانگیزه‌ای در سطح استان داریم که تئاتر را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنند.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان صحبت‌هایش به دیدار با پیشکسوتان اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از برنامه‌های ما در طول برگزاری این جشنواره دیدار با پیشکسوتان تئاتر مشهد است که سال‌ها در این عرصه زحمت کشیده‌اند. این افراد جزو سرمایه‌های تئاتر مشهد هستند و ما قدردان این قشر هستیم.

سروری در ادامه گفت: امسال به تعداد زیادی از نمایش‌ها مجوز دادیم و مردم نیز از این نمایش‌ها استقبال خوبی کردند. با همکاری نهاد‌های مختلف به دنبال افزایش ظرفیت اجرای تئاتر در استان هستیم. همچنین در این رابطه با نهاد‌های مختلف وارد مذاکره شده و در تلاش هستیم تا از فضا‌های مختلف برای اجرای نمایش استفاده کنیم تا جای ویژه‌ای برای مردم در سبد فرهنگی باز کنیم.

وی در پایان از افتتاح سالن نمایشی بهار که به تازگی تجهیز شده است، در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

نمایش‌های خیابانی فرصتی برای هنرمندان

دبیر سی و سومین جشنواره استانی نیز به یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های جشنواره امسال اشاره کرد و گفت: تئاتر خیابانی امسال به جشنواره اضافه شده و نشان‌دهنده این است که مرکز هنر‌های نمایشی به این موضوع توجه ویژه‌ای دارد. در گذشته علاقه‌مندان به تئاتر خیابانی باید به جشنواره مریوان می‌رفتند، اما امسال هم‌زمان با مریوان این تئاتر در مشهد نیز اجرا می‌شود. همچنین نمایندگان استانی به جشنواره منطقه‌ای راه پیدا خواهند کرد که فرصت خوبی برای هنرمندان و مردم است.

محمد جهانپا همچنین تصریح کرد: یکی دیگر از کار‌های متفاوت امسال جلسه نقد و بررسی آثار جشنواره است که منتقدان آثار را نقد خواهند کرد. این برنامه به صورت زنده ضبط و سپس پخش خواهد شد. نقد این دوستان نیز به صورت اختصاصی در روزنامه شهرآرا منتشر می‌شود.

جهانپا در ادامه افزود: اکنون مأموریت ما بعد از جمع‌آوری آرا جشنواره شروع خواهد شد و با درنظر گرفتن رأی، تعداد گروه‌های صحنه‌ای و خیابانی را شناسایی و در خصوص نحوه  اجرا برنامه‌ریزی را شروع خواهیم کرد.

وی با اشاره به حضور پررنگ جوانان در جشنواره امسال نیز بیان کرد: همان‌طور که در گذشته پیشکسوتان این فرصت را در اختیار نسل ما قرار دادند، باید اکنون نیز این فرصت به جوانان نسل امروز داده شود تا در عرصه تئاتر حضور پیدا کنند. حضور پررنگ جوانان در جشنواره امسال مسئولیتی برای سردمداران این هنر ایجاد می‌کند. در این راستا لازم است اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حضور جوانان را جدی بگیرند و با آنان همراهی کرده و مباحث آموزشی را نه فقط در طول برگزاری جشنواره بلکه در طول سال برای نسل جوان علاقه‌مند به تئاتر افزایش دهند، زیرا این اقدام قطعاً باعث بالا رفتن سطح علمی آثار خواهد شد.

وی در بخشی دیگر از صحبت‌هایش به مشکلات سالن نمایشی استاد حسین نوری و مجموعه تئاتر شهر اشاره کرد و گفت: با توجه به مشکلاتی که این سالن در زمینه نورپردازی داشت، اکنون هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد. از قبل با پیمانکار مستعد این حوزه صحبت و جلوه‌های نوری نیز برای اجرا تدارک دیده شده است.

آثار راه یافته به جشنواره نشانگر پویایی در تئاتر استان است

رضا حسن‌زاده از داوران جشنواره تئاتر استانی و عضو هیئت بازبینی نیز در ادامه بیان کرد: بررسی آثار راه یافته به این جشنواره بیانگر پویایی و زنده بودن تئاتر در استان است. امسال با انبوهی از کار‌های صحنه‌ای مواجه بودیم. غالب این آثار نشان می‌دهد که می‌توان به آینده تئاتر خوش‌بین بود.

وی همچنین در خصوص آثاری که نسل جوان برای این جشنواره تولید کرده‌اند گفت: یکی از ویژگی‌های مثبت جشنواره امسال حضور نسل جوانی است که با نگاهی نو وارد عرصه تئاتر شده‌اند، زیرا تنوع در تفکر و اندیشه محتوا، تکنیک در آثاری که به جشنواره راه پیدا کرده‌اند قابل ملاحظه است.

حسن‌زاده همچنین با اشاره به برگزاری تئاتر خیابانی در جشنواره امسال تصریح کرد: آثار راه یافته به بخش نمایش‌های خیابانی مورد ارزیابی قرار گرفت که تنوع در موضوع مهم‌ترین ویژگی در این حوزه است. به طور کلی بررسی آثاری که از شهرستان‌ها به دبیرخانه جشنواره ارسال شده نشان می‌دهد که نه تنها در شهرستان‌ها ضعف وجود ندارد بلکه شهرستان‌ها گوی سبقت را از مرکز استان گرفته‌اند.

امسال خیلی چیز‌ها شبیه به سال‌های گذشته نیست

یکی دیگر از داوران و عضو هیئت بازبینی سی و سومین جشنواره استانی نیز با بیان اینکه معیار ما در انتخاب آثار کیفیت و تنوع از لحاظ گونه‌های نمایشی بوده است، اظهار کرد: ذهن ما هرگز روی کمیت و اینکه چه تعداد اثر نمایشی باید در جدول اجرا بیاید متمرکز نشده است.

جواد اشکذری با بیان اینکه در جشنواره امسال خیلی چیز‌ها شبیه به سال‌های گذشته نیست، ادامه داد: قطعاً در برگزاری جشنواره امسال منتقدان بهتر می‌توانند نظر دهند. بعد از سه سال که از دوران کرونا، دوره‌ای که برگزاری جشنواره کمی با چالش مواجه بود، اکنون آثار زیادی به جشنواره راه پیدا کردند و می‌توان گفت برگزاری جشنواره امسال کیفیت بهتری نسبت به گذشته دارد.

اشکذری همچنین توضیح داد: یکی از ویژگی‌های بارز جشنواره امسال حضور جوانان به ویژه از شهرستان‌ها است. قطعاً ورود این قشر جوان که از تحصیلات آکادمیک در حوزه نمایش برخوردار هستند و تئاتر را به صورت علمی و تجربی دنبال می‌کنند می‌تواند برای ظرفیت‌های نمایشی استان جریان‌ساز باشد. حضور این نسل جوان با انگیزه قطعاً در سال‌های آینده تئاتر استان تأثیرگذار خواهد بود و اتفاقات خوبی برای این عرصه خواهد افتاد.

این داور با اشاره به اینکه همدلی بین نسل پیشکسوت و جوان نقطه قوت تئاتر شهرستان‌هاست گفت: این مسئله اتفاق بسیار خوبی است که در شهرستان‌ها حفظ شده است. در جشنواره امسال آثار بسیار خوب و متنوعی در حوزه تئاتر خیابانی به دبیرخانه رسیده است. آثاری که اگر خارج از جشنواره اجرا شوند قطعاً مردم دوست خواهند داشت و به این ترتیب آشتی‌کنانی بین مردم و تئاتر مشهد به وجود می‌آید.

انتخاب متن‌های بومی اتفاق خوبی است

مصطفی یوسف‌زاده دیگر داور و عضو هیئت بازبینی این جشنواره نیز با اشاره به برگزاری تئاتر خیابانی بیان کرد: حضور نمایش خیابانی در جشنواره برای هنرمندانی که در این حوزه آثار تولید می‌کنند فضا را باز خواهد کرد. امسال شاهد حضور نسل جدیدی هستیم که جسارت بیشتری در تولید محتوا دارند و با امکانات اندک در شهرستان‌ها آثار خوبی را تولید کرده‌اند که همین سبب شد انتخاب آثار چالش برانگیز باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بررسی آثار نشان می‌دهد که متن‌ها بومی نوشته شده یا افراد متن‌های خوبی را انتخاب کرده‌اند، گفت: این بسیار خوشحال کننده است که نسل‌های جوان تئاتر را به صورت علمی دنبال می‌کنند. حضور این نسل برای آینده نوید بخش است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->